Sant Martí de Talaixà

Desnivell +: 1010 m
Desnivell -: 1596 m
Distància: 20 km

Per fer el Pic de Comanegra hem decidit fer una travessa per l’Alta Garrotxa començant poc després de Rocabruna i acabant a Sadernes tot fent els cims de Comanegra, Puig de les Bruixes i Puig de Sant Marc. Per tant, haurem de deixar un cotxe a Sadernes i amb un altre anar fins a Rocabruna.
Vull indicar també, que en algun punt d’aquesta sortida el camí és bastant perdedor i que caldrà estar atent.
Un cop arribem al poble de Rocabruna, el travessem i continuem una mica més fins a una corba forta a mà dreta, on veiem que hi ha un pal amb senyals indicatius on una d’elles ens assenyala un camí a mà esquerra indicant coll de Malrem. Fins al coll no hi ha problema, trobem el camí marcat amb senyals blancs i verdes. Així doncs, anem pujant i en poca estona, veiem un coll, però no és el de Malrem, és el collet de Rocabartella. Un cop en aquest collet, sí que ja veiem davant nostra el coll de Malrem. Continuem seguint els senyals, fins al coll.
Un cop aquí, trobem uns senyals blaus i vermells que ens portarà fins al cim de Comanegra. Tot i això, aquí vam tenir els primers problemes, vam perdre els senyals i fins a la collada fonda i vam anar bosc a través més o menys seguint el filat que fa de frontera. Si feu la sortida us recomano que busqueu els senyals, ja que us estalviareu algun problema. Un cop a la collada Fonda, sí que ja no hi ha cap problema fins al cim del Comanegra, ja que el camí està bastant ben marcat amb els senyals blaus i vermells i alguna fita de tant en tant.
Prop del cim, comencem a trobar també alguns senyals de color taronja i verda. Arribem al cim del Comanegra, sostre comarcal de la Garrotxa.
Ara des d’aquí fins al pic de les Bruixes i el de St. Marc, el camí és evident, només cal seguir la carena i també les marques taronges i verdes i alguna fita que anem trobant. En aquest tram de carena, a mà esquerra ens anem trobant amb unes fagedes de gran bellesa.
Des del cim de St. Marc fins a Talaixà, no hi ha senyals de cap color.
Per baixar del cim, ho farem ple costat oposat al que hem pujat, passem pel costat un arbre monumental i anem a parar a sota del mateix cim. Hem d’anar a buscar el Pla Llarg i el Pla Magre. Aquí al Pla, comencem a trobar fites que van baixant fins al mas arruïnat del Cortal.
Entre aquí i Talaixà és on vam tenir més problemes a l’hora de trobar el camí. Al mas hi ha alguns senyals vermells, però les vam perdre molt aviat i vam decidir baixar bosc a través fins a un tall més aviat on vam retrobar el camí que ens acabarà de portar fins a Talaixà. Aquí hi ha una església, algun mas abandonat i un refugi que actualment s’està reconstruint.
Des d’aquí i fins a Sadernes, no hi ha cap mena de problema. Al costat de refugi, hi ha un pal amb senyals indicatius, Seguim la que posa “Pont d’en Valentí” i “Sadernes” que està marcat amb senyals de color groc. Així doncs, anem seguint els senyals fins al pont d’en Valentí que ens permetrà travessar el riu.
Uns metres després del pont, anem a parar a una pista que és la que puja de Sadernes fins a Ca n’Agustí. Girem a la dreta i només falta seguir la pista fins a l’aparcament de Sadernes.