Punta Curull

Calaixos de l’Ereldo i la Punta Curull

Des de Vilanova de Prades

La serra de la Llena, situada a l’extrem occidental de la serra de Prades, cau sobre els relleus de la Conca de Barberà i de les Garrigues amb un paisatge dur, sec, que contrasta amb l’aspecte endolcit de les muntanyes pradenques, verd, boscós i de perfil suau. Des de la Punta del Curull es gaudeix d’àmplies vistes de la serra de Prades, del Montsant i de les comarques de les Garrigues, la Conca de Barberà i el Segrià. La cirereta del pastís és, però, la visita a les formacions rocoses dels Calaixos de l’Ereldo, un laberint natural sorprenent. Ruta fàcil i atractiva, idònia per a fer-la en família.
Ruta senyalitzada.

La ruta comença a Vilanova de Prades. Per arribar-hi des de Montblanc, es pren la carretera N-240 fins a l’Espluga de Francolí i se segueix per la T-700 en direcció a Prades. Més endavant, es trenca a la dreta (NO) per la TV-7005, fins al poble.

Vilanova de Prades

Plaça de l’Església de Sant Salvador. Es puja pel carrer dels Cups, situat a mà dreta (E) mirant la façana de l’església. Als 50 m, quan s’acaben les cases, es gira a l’esquerra per un camí senyalitzat amb marques grogues en forma de ferradura i blanques i grogues corresponents al sender de petit recorregut PR C-184. El corriol s’enfila cap al NO i NE en direcció al cingle que ratlla la serra, per un tram sinuós i rocós. Al cap de 360 m de la sortida, es desemboca a un camí ample. Es continua recte, seguint-lo cap al nord, es creua un altre camí. Aviat s’acaba el camí ample i es continua per un corriol que puja fins al peu del cingle, on es gira a la dreta.

Cova de les Bigues

Balma a la paret de la cinglera on es practica l’escalada esportiva. Es continua pujant i s’arriba a la carena.
Cruïlla al pla de la Galandana, a la carena de la serra. Cal travessar la pista que serveix d’accés als repetidors i a la talaia d’aguait situada al cim de la Cogulla, a l’esquerra. Es continua recte, per l’altra banda de la pista, en suau baixada, seguint els senyals grocs. De seguida el corriol tomba a l’esquerra (O) i poc després hi ha una bifurcació: es baixa per l’esquerra, recte, seguint els senyals grocs arran de la cinglera durant 150 m més (antigament el PR C-184 anava pel trencall que es deixa a la dreta). Entre blocs de roca i un espès alzinar, s’arriba al paratge dels Calaixos, on hi ha la cova de l’Ereldo; cal vigilar a no desorientar-se en el laberint de corredors que conformen aquest indret sorprenent (senyals grocs arreu). Després d’haver-lo explorat a plaer es desfà el corriol i es puja fins a la pista carenera Ara es gira a l’esquerra (E) seguint, de nou, els senyals del PR.

Bifurcació en un suau collet de la carena; es continua pel camí que se’n va a la dreta (SE; senyals grocs) abandonant la pista a l’esquerra (N), per on el PR connecta amb el Vilosell. Es dona la volta a un petit turó, es gira cap a llevant i es puja fins al fil de la serra, que se segueix en direcció al cim.

Punta del Curull

Esplèndida panoràmica sobre la Conca de Barberà, les Garrigues i la Catalunya interior, que s’allarga fins al Pirineu. En dies especialment clars, la panoràmica d’aquesta serralada abasta des del Mont Perdut fins al Canigó. Es torna enrere; 50 m després del cim, es deixa el camí per on s’havia pujat, es gira a la dreta (N) i es baixa pel corriol que discorre clotada avall.
Pista forestal que baixa de la carena; cal prendre-la a la dreta (E); 150 m després es desemboca al camí del Vilosell a Vilanova de Prades (senyals del PR C-184), ara una pista ampla que ja no es deixarà fins a Vilanova de Prades. Es gira a la dreta (S) en suau baixada, es deixa un trencall a l’esquerra i es continua recte cap al sud, ara pujant suaument cap a un petit coll situat al SE de la Punta del Curull, que queda uns 85 m per sobre. La pista gira al SO, més endavant al S i desemboca a la carretera, a la rotonda d’accés a la població de Vilanova, des d’on es fa cap al punt inicial de l’itinerari.

Arribem de nou a l’església de Sant Salvador de Vilanova de Prades. Fi del recorregut.