Montardo

Alçada mínima: 1390 m.
Alçada màxima: 2833 m.
Distància: 17,69 km.

Un cop al poble d’Arties, creuarem un parell de ponts de pedra per prendre una pista en bones condicions que surt en direcció sud i sempre amb l’imponent massís del Montardo davant nostre.
La intenció és arribar al Pontet de Rius amb cotxe, però hi ha èpoques de l’any que una cadena talla el pas a partir de l’aparcament principal de la pista. Nosaltres vam tenir sort i estava oberta cosa que ens va estalviar uns tres quilòmetres de caminar.
Arribem a l’esplanada del Pontet de Rius i estacionem el cotxe. Comencem a caminar en direcció a la Barraca de Rius, un petit i brut refugi no guardat.
De seguida ens endinsem a un bosc de pins i avets. El sender al principi, puja al costat del riu però hem d’estar atents, ja que aviat es desvia. Hem de seguir un rètol que indica “La Restanca”. Aquest és el nostre camí que a banda, està senyalitzat amb marques de color blanc i vermell del GR 11.
En menys d’una hora d’ascensió a través del bosc arribem al mur de la presa. Davant nostre ja està l’estany de la Restanca. Creuem el mur de ciment i passem al costat del Refugi de la Restanca. A partir d’aquí ja sortim del bosc i començarem a tenir bones vistes en tot moment.
Ara guanyem alçada ràpidament i l’esforç comença a notar-se però si tirem la vista enrere, la visió sobre el llac de la Restanca és espectacular.
Després de la intensa ascensió arribem a l’Estany de Cap de Port just a la seva desembocadura. Des d’aquí les vistes són espectaculars en totes direccions. És un excel·lent lloc per fer un petit descans abans de continuar amb la pujada.
A l’altra banda de l’estany, ja es veu el Coll de Crestada. Sembla a prop però encara queda una pujadeta d’uns 50 minuts plena d’enormes blocs de roca que haurem d’anar sortejant.
Just en arribar al coll, ens trobem amb el rètol que ens indica que entrem al Parc Nacional d’Aigüestortes. Davant nostre s’obre una vista meravellosa de pics i valls i no és per menys, ja que tots formen part del Parc. Aquí hem d’estar atents, ja que haurem d’abandonar aviat les marques del Gr. Baixem una mica per al cap de poca estona, girar a l’esquerra per un sender ben fressat en el terreny i amb nombroses fites, sempre direcció nord a través d’uns ressalts a la roca de fàcil accés.
El camí fins al cim és evident i no presenta cap dificultat i en poc més d’una hora des del punt on hem deixat el Gr, hi arribarem.
Ara podem dir que per fi estem al Cim del Montardo. L’ascensió ha durat unes 3 h 30 m sense comptar parades. En aquest cim és gairebé obligat romandre una estoneta per contemplar les espectaculars vistes que tenim davant nostre. Un cop haurem gaudit del cim, si volem, en uns 15 minuts podem fer cim al Petit Montardo. Per això només hem de baixar pel sender que utilitzem per a la pujada fins a arribar de nou al Coll de Montardo, un cop en aquest punt la pujada és evident i senzilla.
Per baixar, ens vam dirigir a l’extrem oriental del Petit Montardo i descendim en direcció nord directament a reprendre el sender que flanqueja el contrafort d’aquest cim secundari fins al collet que dóna pas de nou al vessant Sud, ja al costat del Parc Nacional. Des d’aquí baixarem pel camí ja conegut fins a arribar de nou a l’estacionament on tenim el cotxe.