Tuc de Maubèrme

Des de Bagergue

El Tuc de Maubèrme és un dels cims més emblemàtics de la Vall d’Aran. És molt curiós per la seva singular formació geològica. Es troba a la vall de Montoliu i fa de fita natural entre Espanya i França.

És una excursió de llarga distància des de la Vall d’era Llana i el desnivell és molt progressiu. Menys en el tram final de l’ascensió que es fa més fort.

Iniciem l’excursió:

Comencem el recorregut sortint del poble de Bagergue, situat a 1.419 metres. Ens dirigim cap a l’esplanada d’era Llana. Aquí vam agafar el desviament a la dreta que puja en direcció a les Pales de Liat.

Als cinc minuts vam aparcar el cotxe. Ens posem en marxa pel camí que discorre paral·lel al Arriu Unhòla. Un riu peculiar, únic i pintoresc, ja que ofereix matisos vermellosos. Això és a causa de les partícules d’òxid de ferro que durant molts anys i encara avui es dipositen a causa de les explotacions mineres de la zona.

riu Arriu Unhòla
El curiós riu de color vermell Arriu Unhòla.

La pujada fins a la desviació al llac de Montoliu, ens va servir per escalfar. Aquest tram, el desnivell és molt progressiu però constant. També ens va permetre gaudir de l’espectacle natural que ofereix aquesta vall tan peculiar i diferent a la resta. Les seves planes, cascades, vegetació i formacions geològiques no passen desapercebudes per al caminant. La seva bellesa ens va deixar bocabadats.

Després d’aproximadament una hora i mitja de camí, vam arribar a l’enorme esplanada de Pla deth Tor. Aquí, de seguida vam agafar el desviament a la dreta. Camí que a causa dels constants despreniments, a estones semblen esborrar la seva empremta. A poc a poc, anem guanyant alçada fins que arribem a uns verdosos prats als peus del Lac de Montoliu.

Deixem el llac enrere.

Rodegem el llac per l’esquerra. Seguint el sender i les fites que ens ensenyen la direcció a seguir en tot moment, vam començar a guanyar alçada. Sense pressa però sense pausa. Sabíem que la jornada havia de ser llarga, pel que no podíem perdre temps però calia dosificar bé l’esforç. Arribem a una zona rocosa als peus del massís. En aquest punt, vam decidir posar-nos el casc i extremar precaucions ja que el terreny es complica i canvia radicalment el seu aspecte i característiques.

Va ser una dura pujada de més o menys una hora de durada, on cal fixar-se molt bé de no perdre el rastre del camí ja que a causa del pendent aquest queda ocult sota les pedres que es desprenen i les fites es confonen amb el terreny. Trobem alguna

placa més de neu que tampoc ajudava a trobar el camí, però amb paciència i esforç poc a poc ens vam anar sobreposant i superant les dificultats fins a arribar als 2.882 metres del cim, adornada amb nombroses fites gegantins amb què els amants de la muntanya semblen haver volgut homenatjar aquest colós del Pirineu. Les vistes des del cim en totes direccions són realment espectaculars, oferint un panorama i vistes privilegiades sobre les valls i muntanyes més representatives de la Vall d’Aran.

Iniciem el descens:

Per baixar, desfem el tram final d’ascens i ens desviem a explorar la zona de les Mines d’Urets.

De camí passem per Pòrt d’Urets, coll situat a 2.533 metres, on ja vam poder trobar les primeres restes i vestigis de les cases on vivien els miners en les seves llargues i dures estades a les mines per sostreure ferro i altres minerals preuats. En aquest punt també trobem un petit i curiós refugi molt ben adequat i preparat per a albergar a qui decideixi quedar-se a reposar forces o escapar a les inclemències del temps.

Seguim el camí GR211 cap a les mines a través d’unes perforacions en les roques travessades per les ja oxidades vies de vagonetes fins arribar al “quarter general” de les mines, on vam gaudir recollint minerals, observant les restes de les antigues cases, les vagonetes, restes de pales i de tot tipus d’instruments que es van utilitzar gairebé 100 anys enrere.

Seguim el descens cap al llac de Montoliu, on vam fer una bona i merescuda parada per descansar.

Vam emprendre el camí de tornada pel mateix camí de pujada, després d’un llarg i pacient descens i molts hores de caminar, arribem al cotxe.

Dades de l’excursió

Mapa de l'ascesió al Tuc de Maubèrme

Perfil altimètric de l'ascesió al Tuc de Maubèrme

2 thoughts on “Tuc de Maubèrme

1. Bona tarda. Sense desmereixer res el blog, que ja he consultat per altres sortides, observo que es defineix el Mauberme com un cim del “pirineo aragonés”. De veritat que fa una mica de mal d’ulls.
    Gracies

1. Hola Jaume,
      va ser una relliscada que va tenir l’autora a l’hora de redectar. Qui no en remena, no en trenca. Ja està corregit!