Vall d'Ordesa

Vall d’Ordesa – Refugi Goriz

INTRODUCCIÓ

La pujada al refugi de Goriz per la Vall d’Ordesa, la podem dividir en dues parts ben diferenciades. Des de l’aparcament fins a la cascada de Cua de Cavall és una preciosa i excel·lent ruta que ens dóna accés al Refugi de Góriz.

Un recorregut en ple Parc Nacional d’Ordesa i Mont Perdut on podem gaudir d’unes magnífiques vistes i un entorn incomparable: el riu Arazas al nostre marge dret que remuntarem durant tot el recorregut fins a la Cua de Cavall, les selvàtiques Cascades de Arripas i l’Estret, el frondós bosc de faigs, les extraordinàries Grades de Soaso i tot el seu Circ, amb extraordinaris gorgs d’aigües de color turquesa, fins a aconseguir la sensacional i acolorida cascada de la Cua de Cavall.A partir d’aquí i fins al refugi, el terreny es torna molt pedregós i la forta pujada molts cops ens obligarà a ajudar-nos de les cadenes que ja estan instal·lades per aquesta finalitat. Ascendir radicalment i enfilar-se per les Clavilles de Soaso. Equipades perfectament amb cadenes i estaques de ferro per facilitar la grimpada. Res recomanable per als que tenen vertigen.

Seguim endavant

També és possible pujar, superant el primer ressalt del Circ de Soaso pel camí zigzaguejant de les Z o de les Mules, opció menys directa però també menys vertical, molt més apte i accessible per al que tenen vertigen, que és el que nosaltres farem servir per baixar. En temporada hivernal el camí de les Z o de les Mules no resulta recomanable pel risc d’allaus, de manera que convé anar per l’itinerari de les Clavilles. Finalment, un cop superada la prova de les Clavilles, unes portentoses vistes de tota la Vall i el Circ de Soaso veritablement espectaculars!. A continuació, seguirem ascendint, de forma més gradual, gaudint de les impressionants crestes muntanyoses i tota la vall, tot seguint les marques del GR-11 que ens portarà fins al Refugi Góriz situat a 2.200 m d’altitud.

D’aquí, tocarà pujar al nostre objectiu, el cim del Mont Perdut. Dur, exigent i molt tècnic. Només recomanat a persones habituades a l’alta muntanya. Una ruta amb trams molt pedregosos i exigents. Creuarem algunes glaceres amb inclinacions considerables, trobarem més passos amb cadenes i per rematar l’ascensió, l’Escupidera. Un dels punts més durs i tècnics de tot el Pirineu i només apte per a persones preparades i que no tinguin vertigen.

Punt d'inici:Pradera de Ordesa
Punt d'arribada:Refugi de Góriz
Distància:12,97 km
Desnivell:974m.

DESCRIPCIÓ DE LA RUTA

Deixem els cotxes a Torla i aquí, agafem l’autobús que ens acostarà fins a la Pradera d’Ordesa. Una esplèndida àrea de descans equipada amb taules, bancs, un bar-restaurant, una botiga de records, etc. Iniciem la nostra ruta aquí a uns 1.320 m d’altitud tot seguint el GR11 per la pista que remunta el marge dret del riu Arazas a la Vall d’Ordesa. Està ben senyalitzat amb marques vermelles i blanques com ja és costum a tots els GR. En aquesta primera part del recorregut caminarem per una zona amb bastants trams d’ombra. Aviat arribem al primer punt d’interès del dia, Cascada d’Arripas de la Vall d’Ordesa. Aquí, l’aigua procedent de la pluja i el desglaç ens ofereix el seu primer espectacle. I en res, el segon espectacle de la natura, la Cascada de l’Estret on aprofitem per fer una parada.

A continuació, caminem enmig d’un bosc de faig, passem pel pont del Barranc del Tabacor i continuem seguint el riu Arzas que amb el so de les seves aigües cristal·lines amenitza els nostres passos.

Grades de Soaso a la Vall d’Ordesa

Sense adonar-nos-en, ja som a les grades de Soaso, un veritable festival d’incessants de salts d’aigües netes, fresques i cristal·lines de la Vall d’Ordesa, que han llaurat tobogans zigzaguejant a la roca calcària. Enormes salts d’aigua de major i altres de menor alçada que formen suggerents gorgs d’aigües de color turquesa. Un infal·lible escenari que ens regala aquesta Vall i ens deixa atònits a tots.

Toca però seguir el nostre camí i en uns 10 minuts, arribem al Circ de Soaso. A continuació, un altre espectacular paratge on la vall s’obre formant uns preciosos prats rodejats per colossals i impressionants massissos. En aquest temple de la naturalesa, qualsevol senderista està convidat, l’única condició és estimar-lo en silenci i caminar pausadament per gaudir-lo. Un altre gorg de color turquesa s’exhibeix al marge dret dels prats. Davant nostra, ja podem admirar el Mont Perdut, que amb els seus 3355 metres d’altitud, és el massís calcari més alt d’Europa i la tercera muntanya més alta del Pirineu, que ens espera majestuosament per ascendir-hi demà. Seguirem caminant, sense cap ombra que ens protegeixi.

Encarant la part final

A continuació, creuarem un pont i passarem per un refugi de Pastors i en menys de 15 minuts, arribarem a La Cua de Cavall o Cascada de Soaso, que és on neix el riu Arazas. És impressionant. L’aigua llisca per la roca en una ziga-zaga vertical, obrint-se en un ventall blanc que li dóna la forma a una Cua de Cavall.

A partir d’aquí, ens queda la part més dura i tècnica del recorregut, pujar per les Clavilles de Soaso per arribar a l’altiplà. Creuem un pont metàl·lic que està al davant de la Cascada, i veiem uns cartells senyalitzadors que ens indiquen la direcció que hem de seguir per ascendir per les clavilles. És l’opció més directa i aventurera i també la més vertical, gens recomanable per a les persones que pateixen de vertigen. Sense treva ens comencem a enfilar per la nostra esquerra.

Les Clavilles

Les Clavilles estan molt ben equipades, amb cadenes i estaques de ferro que faciliten favorablement la grimpada en aqeust sector de la Vall d’Ordesa. L’ascens és molt evident perquè només cal seguir les clavilles i les cadenes ubicades que hi ha en aquesta part de la muntanya. Un cop superada la prova de les clavilles arribem a l’altiplà on les vistes de la Vall d’Ordesa són espectaculars.

A continuació i conquistats per aquest encant especial que té la naturalesa, seguim el sender del GR-11 que puja per l’esquerra i enllaça amb el sender de les Z o de les Mules que puja per la nostra dreta. A partir d’aquí, seguirem el sender del GR-11 ascendint gradualment per aconseguir Arribar al refugi de Góriz o també conegut a Delgado d’Úbeda.

Per acabar, ens instal·lem al refugi i descansem que la ruta de demà fins al cim del Mont Perdut, serà esgotadora.